گياه گزنه از ريزش موي سر جلوگيري مي كند ایمنی در صنعت فولاد
.:: Your Adversing Here ::.
 

گياه گزنه از ريزش موي سر جلوگيري مي كند

گزنه گياهي است كه از دوران ما قبل تاريخ نيز وجود داشته و مردم آن زمان از آن براي تغذيه استفاده مي‌كرده و از خواص درماني آن اطلاع داشته‌اند.
جالينوس حكيم كه در قرن دوم ميلادي زندگي مي ‌كرد آنرا براي رفع سرماخوردگي و بيماريهاي دستگاه تنفسي بكار مي‌ برد ، گزنه گياهي است علفي و چند ساله كه ساقه آن چهار گوش است و بطور قائم تا ارتفاع يك متر بالا مي‌رود.
اين گياه در خرابه‌ها ، ‌باغها و نقاط مرطوب كه چهارپايان از آن عبور مي‌كنند به حالت خودرو مي‌رويد ريشه اين گياه خزنده بوده و در ناحيه‌اي كه سبز مي‌شود كم‌كم تمام منطقه را فرا مي‌گيرد.
ساقه اين گياه را پرزها و تارهاي مخروطي شكل پوشانده كه در صورت لمس كردن ساقه به دست مي‌چسبد و پوست را مي‌گزد كه توليد خارش و سوزش مي‌كند و شايد به همين دليل آن را گزنه ناميده‌اند.
تخم آن نرم ، ريز و تيره رنگ و مانند تخم كتان است. قسمت مورد استفاده اين گياه برگهاي تازه ، ريشه ، شيره و دانه آن است.
*** تركيبات شيميايي
گزنه داراي تانن ، لسيتين ،‌ اسيد فرميك ، نيترات پتاسيم و كلسيم است، تركيبات آهن دارد و داراي ويتامين c و نوعي گلوكوزيد است كه پوست را قرمز مي‌كند. از سرشاخه‌هاي اين گياه ماده قرمز رنگي به نام اورتي‌سين استخراج مي‌شود.
*** خواص دارويي
گزنه مو را تقويت كرده و از ريزش موي سر جلوگيري مي‌كند، حتي در بعضي از موارد موي سر دوباره مي‌رويد. براي استفاده از اين خاصيت 6 گرم سر شاخه‌ها و برگها و ريشه گزنه را به تنهايي و يا با 30 گرم چاي كوهي در يك ليتر آبجوش بريزيدو آنقدر بجوشانيد تا حجم مايع به نصف برسد ، شبها مقداري از اين مايع را به سر بماليد و صبح بشوييد.
براي براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوي سر موها را با چاي گزنه ماساژ دهيد. بدين منظور يك قاشق چايخوري برگ گزنه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيم ساعت بگذاريد بماند. ماساژ دادن با اين چاي ، شوره سر را برطرف مي‌كند.
دستگاه هاضمه را تقويت مي‌كند ، ادرار را زياد مي‌كند ، براي درمان بيماري قند مفيد است بدين منظور يك فنجان چاي گزنه را سه بار در روز بخوريد ، ترشح شير را در زنان شيرده زياد مي‌كند ، اخلاط خوني را برطرف مي‌كند ، بيماريهاي پوستي را برطرف مي‌كند و براي باز كردن عادت ماهيانه از دانه گزنه استفاده كنيد.
در درمان كم‌خوني موثر است و تعداد گلبولهاي قرمز را زياد مي‌كند ، اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف مي‌كند ، گزنه عرق‌آور است ، پاك كننده اخلاط سينه ، ريه و معده است ، نيروي جنسي را تقويت ، گرفتگيهاي كبدي را رفع مي‌كند ، براي از بين بردن زگيل ، ضماد برگهاي تازه آنرا روي زگيل بماليد.
براي پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه ، برگ گزنه را همراه با ريشه شيرين بيان دم كنيد و بنوشيد ، براي التيام زخمها و زخمهاي سرطاني از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنيد ، براي برطرف كردن كهير از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز بنوشيد.
درد نقرس را كاهش مي‌دهد ، براي برطرف كردن ناراحتيهاي زنانه قبل از عادت ماهيانه از چاي گزنه استفاده كنيد ، ناراحتيهاي كليه را برطرف مي‌كند ، ضماد آن درد عضلاني را برطرف مي‌كند ، كرم معده و روده را از بين مي برد ، درمان كننده بواسير است ، براي برطرف كردن درد رماتيسم ، برگهاي تازه آنرا روي پوست بماليد.
*** طرز استفاده
دم كرده گزنه: مقدار 40 گرم برگ گزنه را در يك ليتر آبجوش ريخته و به مدت 10 دقيقه دم كنيد. مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست.
جوشانده گزنه: مقدار 30 گرم گزنه را در يك ليتر آب ريخته و به مدت 10 دقيقه آنرا بجوشانيد. اين جوشانده براي تصفيه خون مفيد است. مقدار مصرف آن يك فنجان بين غذاها در روز است.
*** مضرات
گزنه اگر بيش از حد استفاده شود ممكن است براي روده‌ها و كليه‌ها مضر باشد بنابراين بهتر است با صمغ عربي و كتيرا خورده شود. مقدار مصرف بيش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود. زنان باردار و كودكان بايد از مصرف آن خودداري كنند.


 / منبع خبر: ایرنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • نوشته : سجاد زمانی
  • تاریخ: برچسب:گياه گزنه از ريش موي سر جلوگيري مي كند ,

  • sajjadzamani

    سجاد زمانی

    sajjadzamani

    http://sajjadzamani.loxblog.com

    ایمنی در صنعت فولاد

    گياه گزنه از ريزش موي سر جلوگيري مي كند

    ایمنی در صنعت فولاد

    به اولين و بزرگترين سايت رسمي ايمني و بهداشت در صنعت فولاد(ذوب و نورد)كشور خوش آمديداميدواريم ساعات خوب و خوشي را سپري كنيد. آرزوي ما هدف ما و هدف ما بهبود شرايط ايمني و بهداشتي كشورعزيزمان ايران مي باشد رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارخانجات اگر جدی گرفته نشود علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیر مستقیمی که برای کارخانه در بردارد برای اینده کارفرمایان و آویزون شدن عده ای از کارگران دارای نقص عضو و معلول را دربرخواهد داشت

    ایمنی در صنعت فولاد